ІІІ(+ЗНО)

ТЕМА 3:   (+ЗНО) Залізний вік

Зміст уроку.

1) Факти: . Кочовики за раннього залізного віку.
2) Характеризувати: суспільне, господарське та духовне життя , кіммерійців, скіфів,сарматів
3) Визначати причини та наслідки занепаду Великої Скіфії
4)Поняття та терміни:  «ранній залізний вік»
5) Позначати на картосхемі  території розселення  кіммерійців, скіфів і сарматів,

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Вхідне тестування

                      Стародавня історія в програмі Online Test Pad Пройти

ІІ.Вивчення нового матеріалу 


Група1
Робота з термінами 
              Опрацювати терміни  Залізний вік Кіммірійці Кочові племена Номади Пектораль Сармати Скіфи Таври

Група1
Пройдіть тренінг - кросворд по термінам Пройти

               

Група2 
Робота з особами  Атей   Германаріх Гомер Скілур

Група3
Робота з хронологією

1 тис. до н.е. тривалість залізного віку, поява на території України перших народів, про які залишились писемні згадки
 IX-VII ст. до н.е. проживання кіммерійців на території Північного Причорномор’я
VII-III ст. до н.е. проживання скіфів в українських степах
 III ст. до н.е. – III ст. н.е. панування сарматів в українських степах


1) Кочовики за раннього залізного віку.



Група4 Робота з підручником 
                                   Визначте та запишіть особливості життя кочевників в залізному віці                                                      
                                  Опрацювати підручник  Бандровського  параграф 17-18
                                                        підручник Пометун ст. параграф 18-19
                                                        підручник Голованова ст. параграф 52
                                                        підручник Шалагіної параграф 38
                                                        підручнику  Лях параграф 8-10
ЗАЛІЗНИЙ ВІК
починається з І тис. до н.е.

 Залізний вік – історичний період, який характеризується поширенням виробів із заліза. Останній період давньої історії.
За часів залізного віку з’являються перші народи на території України, про які залишилися писемні згадки.

Перші народи на території України:
 народы
Кочівники – племена, які не мають постійного житла і пересуваються з одного місця на інше, випасаючи худобу. Основне заняття кочівників – кочове скотарство.
Самобутнім елементом скіфської культури є звіриний стиль, за допомогою якого прикрашалася зброя воїна, ритуальні посудини. Найвідоміша скіфська знахідка –пектораль – золота нагрудна царська прикраса.
скифы1скифы2
                         Пектораль
Перші народи на території України
 скифы карта
                                       
Група 5 Робота з відіо
                        Визначте та запишіть в порівняльну таблицю особливості життя                                                                       кочівників в  залізному віці
                      1)  Перегляньте відео Історія України. 1 Серия. Кіммерійці, Скіфи, Сармати.                                                    Переглянути

                      2)Історія українських земель Крим Кіммерійці Скіфи Сармати Переглянути                                                      з початку до 5 хв. Серія 1
                     3) Невідома Україна "Ті що приборкали коня " Фільм7         Переглянути
                     4) Невідома Україна "Переможці непереможених "Фільм8   Переглянути
                     5) Невідома Україна "Зустріч світів " Фільм9                          Переглянути
                    6) Невідома Україна "Сармати і Сарматія " Фільм11               Переглянути
                   7) Історія України Кіммерійці, скіфи Частина І Переглянути
                    8) Історія України Кіммерійці, скіфи Частина ІІ Переглянути
                    9) Кургани сарматів Преглянути
                    10) Кіммерійці скіфи Переглянути
                    11) Скарби сарматів Переглянути
                    12) Скіфи Переглянути
                    13) Розкопки скіфских і сарматських Переглянути
                    14) Скіфські могили Акерман Переглянути
                   15) Пектораль Переглянути







  • Група6  Робота з аудіолекцією 

  •                       Прослухайте лекцію та визначте чим відрізнялося  життя  сарматів від                                                         кімерійців і скіфів   Сармати Прослухати 

    Група 7 Робота з презентацією

                          Переглянувши презентацію №21  складіть кілька питань по темі Переглянути 
             
    Група 8 Робота з ілюстрацією

                        Які висновки можна зробити про життя кімерійців переглядаючи ілюстрацію?

                                              Особливості розвитку суспільства  в залізному віці·
    - Люди навчилися виплавляти залізо, що спричинило появу значно міцніших і гостріших знарядь, порівняно з тими, які раніше виготовлялися з каменю, міді чи бронзи
    - Використання заліза зумовило різке зростання продуктивності праці; людина стала виробляти більше, ніж споживала ·
    - Відбувся другий суспільний поділ праці: ремесло відокремилося від землеробства ·
    - Розвиток торгівлі
    -  Розвиток землеробства, ремесла і торгівлі сприяв поглибленню майнового розшарування, став передумовою до виникнення нових суспільних відносин витіснення територіальною общиною родової
    - Посушливий клімат
    - Поява приватної власності


    Група 8 Робота з ілюстрацією

                        Які висновки можна зробити про життя скіфів переглядаючи ілюстрацію?



    2)  Характеризувати: суспільне, господарське та духовне життя , кіммерійців, скіфів,сарматів


    Група9 Перегляньте і спробуйте запамятати таблицю  
                                     

    ОПРАЦЮВАТИ ТАБЛИЦІ Т.Ю.ЗЕМЕРОВОЇ ПЕРЕГЛЯНУТИ

    Питання
    Кіммерійці
    Скіфи
    Сармати «оперезаний мечем»
    Час
    Х-УІІ ст до н.е
    УІІ-ІІІ ст.до н.е
    ІІІ ст. до н.е –ІІІ ст.
    Територія розселення
    Степове Причорноморя від р. Дону до р. Дністра
    Північне Причорноморя від р.  Дунаю до р. Дону
    Спетова Україна , частково Руминія
    Вперше
    З ними повязують початок Залізного віку
    Перші кочівники
    Перші почали виплавляти залізо, використовували горн
    Акінаки-короткі мечі, перші держави
    Матріархат
    Описують
    Гомер в «Одіссеї»
    Геродот «Історія»
    В Біблії
    Геродот «Історія»
    Історик Страбон
    Заняття
    Основне в Степу – Кочове скотарство (конярство) Коні були основним засобом пересування і за-
    безпечували продуктами харчування
    Додатково в Лісостепу-Орне землеробство і присадибне скотар­
    ство. Вирощували пшеницю, ячмінь,
    жито, просо; розводили кіз, вівців, коней,
    свиней
    Скіфи-кочівники
    Скіфи- орачі
    Скіфи-землероби
    Скіфи-царі
    Скотарство
    Землеробство
    Торгівля – активно з греками
    Ремесла- ковальство, ткацтво, гончарство
    Скотарство , полювання і в нашій ері опанування землеробства
    Розвиток ремесел
    Племена
    Іраномовні,індоевропейці
    Носії чорноліської культури — осілі земле-
    роби, предки слов’ян (праслов’яни)
    Іраномовні,індоевропейці
    Іраномовні,індоевропейці
    Алани,роксолани,аорси,
    язиги,сіраки
    Спосіб життя
    Кочовий. Пересувалися разом зі своїми стадами на великі відстані.
    Чоловіки їхали верхи на конях,люди похилого віку, жінки і діти —
    у кибитках


    Кочовий і осілий
    Кочовий
    Пам’ятки
    матеріальної
    культури
    Поховання в курганах попередніх епох. Знайдено понад 200 поховань кіммерійських вождів і воїнів
    Камяні баби –статуї предкам в степу
    Поховання в курганах Товста могила, Чортомлик, Куль –Оба,Солоха, Гайманова могила
    Поховання в катакомбах під курганами (Соколова могила)
    Війни і зброя
    Постійно воювали за пасовиська,здобич,землю
    Основа війська кінота з далекобійними луками і найдовшими мечами
    Основа війська  озброєна кінота
     Акінака-короткий меч, довгі списи ,бойові луки
    За Атея в 513 р.до.н.е скіфи перемогли військо перського царя Дарія І
    339 р. до н. е. Війна з македонським царем Філіпом II, у якій Атей зазнав поразки
    і загинув
    Воювали з Римом
    Мистецтво
    Прикрашали зброю геометричним орнаментом
    Прикраси з золота – пектораль (Товста могила)
    Стиль-звіриний
    Прикрашали одяг коштовним камінням
    Суспільний устрій
    Період розпаду первіснообщинного ладу
    Держави Велика Скіфія УІ-ІУ ст. до н.е. Столиця Камяне городище
    Цар Атей- він карбував власну монету,
    Мала Скіфія ІІІ ст. до н. е столиця Неаполь Скіфский (Сімфірополь) цар Скілур
    Племена
    Релігія
    Культ меча
    Політеїзм
     Папай (бог неба) Апі (богиня Землі)Таргітай (перша людина) Ліпоксай (цар Землі)
    Колоксай (цар Неба)
    Арпоксай (цар Води)
    Від нього ведуть свій
    родовід царські скіфи
    Обожнювали Сонце, Вогонь, Каміння , богиню – матір Астарт
    Культ коня
    Витіснили
    Скіфи
    Сармати
    Готи


    Група 10 Робота з тренінгом
                                                  Виконайте тренінг - кросворд 
                                                  Виконайте тренінг- кросворд
                                                  Виконайте тренінг вставити пропущені слова

    3)  Визначати причини та наслідки занепаду Великої Скіфії

    Група11 Робота на встановлення причинно наслідкових звязків

                    Причинами занепаду скіфської держави дослідники вважають
    1) погіршення природних умов (висихання степів, збідніння трав’яного покриву внаслідок три валого витолочування стадами худоби),
    2) занепад господарського життя Лісостепу через жорстоке використання його ресурсів.
    3) напади сарматі
    Наслідки
    1) Виникнення Малої Скіфії в Криму
    скіфи у степовому Криму та пониззі Дніпра створили державу Мала Скіфія зі столицею в Неаполі (на місці сучасного Сімферополя), яка упала у IV ст. під ударами гунів.
    2) Заселення Причорноморря сарматами
     у III ст. до н. е. скіфів з причорноморських степів у пониззя Дніпра і в Крим витіснили сармати, які були також кочовим іраномовним племенем. Удар сарматської кінноти, вдягнутої в залізні панцирі, озброєної довгими списами та мечами, що атакувала ворога зімкнутим клином, не могло витримати жодне військо. Їхня модель важкоозброєної кінноти потрапила в Європу й суттєво вплинула на форму­вання середньовічного лицарства; 

    Група 12 Робота з тренінгом
                        Пройдіть тренінг -класифікація Причини і наслідки занепаду Скіфії  Переглянути

                        Тренінг-відповідностей      Переглянути
                        Тренінг-гра                           Переглянути

    Група 13 Робота з тестом

                      Пройти тести в програмі Online Test Pad Переглянути

    Група 14 Робота з  історичним джерелом              
                    Виконати Практичне заняття "Що Геродот говорив про скіфів "                               ст.88-91 Переглянути  підручник Пометун

                   ст. 95-97 Переглянути підручник Бондрадовського

    4) Історична карта Позначати на картосхемі  території розселення  кіммерійців, скіфів і сарматів,


    Група15  Робота з картою
                                Перегляньте карту 4,5,6 і запамятайте регіони  Переглянути



    Група16 Робота з  контурною картою 



    Група3 Робота з тренінгом
                         Пройдіть картографічний практикум Переглянути

    ІІІ. Узагальнення.


                      1)Пройти вихідне тестування  Переглнути                

                      

    ІУ.Домашнє завдання.

    1 Опрацювати підручник  Бандровського  параграф 17-18
                                                            підручник Пометун ст. параграф 18-19
                                                            підручник Голованова ст. параграф 52
                                                            підручник Шалагіної параграф 38
                                                            підручнику  Лях параграф 8-10
    1)Випереджувальні завдання Опрацювати підручник  Бандровського на  ст. 41,55
                                                            підручник Пометун ст. параграф 42,56-57
                                                            підручник Голованова ст. параграф 33,51-53
                                                            підручник Шалагіної параграф 37,53-56
                                                            підручнику  Лях параграф 11-14
    2)Створення мережевих практичних вправ в програмі LearningApps.org  Переглянути
    3)Створити тести в програмі Online Test Pad Переглянути
    4)Створити тести в програмі test.edu.vn.ua  Переглянути інструкцію переглянти Переглянути
    5)Створення відео проектів " Історія і історичні науки"
                                                     "Періодизація історії "

    У.Посилання на розробки уроків 

    Конструктор уроків 5-6 клас в Word  Переглянути урок                                                                 Переглянути №

    УІ . Інші ресурси


    УІІ. Використані  форми роботи  

      
    Робота з хронологією
    Встановлення причинно наслідкових зв’язків
    Робота з картою
    Робота з термінами
    Аналіз історичних джерел
    Робота з підручником
    Робота з схемами
    Робота з таблицею
    Робота з відіо
    Робота з аудіозаписами
    Робота з презентаціею
    Робота з ілюстраціями
    Робота з персоналіями
    Робота з культурними памятками
    Робота "Онлайн-дискусія"
    Віртуальні подорожі
    Тренінги


    1 комментарий: